سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشور لهستان

جمهوری لهستان یکی از بزرگترین کشورهای واقع شده در مرکز اروپا می باشد. این کشور دارای اقلیم فصلی معتدل نسبتاً وسیعی می باشد. لهستان از غرب با آلمان، از جنوب با کشورهای اسلوواکی و جمهوری چک، و از شرق با اوکراین و بلاروس هم مرز است. بعلاوه از شمال و شمال شرق هم توسط کشورهای روسیه و لیتوانی و کالیننگراد محصور شده است. همچنین دریای بالتیک، مرزهای شمالی این کشور را تشکیل می دهد

اقلیم کشور لهستان

کشور لهستان دارای اقلیمی معتدل ، متاثر از دو عامل دریایی و قاره ای می باشد. خوبست بدانید که پیش بینی هوا در لهستان کار نسبتاً دشواریست. چرا که توده های هوایی مرطوب اقیانوس اطلس با توده های قاره ای خشک در همان محدوده برخورد می کنند . این عامل باعث میشود تا آب و هوایی گول زننده بر اقلیم لهستان حاکم شده و پیش بینی آن کمی با مشکل روبرو شود. بطورکلی در بخشهای شمالی و غربی  این کشور ، شاهد غلبه ی آب و هوایی دریایی هستیم؛بهمراه زمستانهایی مرطوب و ملایم و تابستانهایی بارانی و خنک. این در حالیست که بخشهای جنوبی و شرقی لهستان،اقلیمی فاره ای و مجزا بهمراه زمستانهایی سرد و خشن و تابستانهایی گرمتر و خشک تر دارند

جمعیت لهستان

در حال حاضر جمعیت مردمانی که در لهستان مشغول به زندگی می باشند چیزی حدود سی و هشت میلیون نفر تخمین زده شده است. اما میتوان در حدود پانزده تا بیست میلیون لهستانی الاصل را یافت که در سراسر جهان و در کشورهای متعدد زندگی میکنند. میتوان گفت که لهستان غالباً کشوری تک قومی بشمار می اید. بطوریکه اقلیت غیر لهستانی آن حدود سه درصد جمعیت کشور یعنی یک تا دو میلیون نفر از مردم ساکن در لهستان را تشکیل می دهند.
امروزه موقعیت قبائل بومی لهستان خیلی متفاوت تر از آن چیزی است که در جنگ جهانی دوم بوده است. تا قبل از سال 1939 لهستان کشوری چند قومیتی بشمار می آمد که تنها یک سوم حمعیتش را اقلیتها تشکیل میدادند.
بد نیست بدانیم که در حال حاضر جمع کثیری از جوامع لهستانی و لهستانی تبارها را می توان در سراسر قاره ی اروپا میتوان یافت.کشورهایی همچون آلمان، اوکراین، بلاروس، لیتوانی، روسیه، فرانسه، انگلستان، سوئد و حتی آمریکا.

مذهب در لهستان

از دید مذهبی میتوان گفت که بیشترین جمعیت لهستانی گرایش به کلیسای کاتولیک دارند.یعنی چیزی حدود 90 درصد جمعیت این کشور. به همین ترتیب باید گفت 87% به کاتولیک روم و باقیمانده ی مردم این کشور هم گروه هایی همچون اُرتُدُکس های  شرقی، پُروتِستانها و دیگر مذاهب مسیحیت را شامل میشوند.

غذای لهستانی ها

آنچه که درباره ی غذاهای لهستانی باید گفت، تاریخچه ی طولانی آن است که در طول قرنها تحت تاثیر سنتهای غذایی ملتهای مختلف قرار گرفته است. این تاثیرات شامل مواردی چون غذای مزه ها و پیچیدگی منوی غذایی لهستانی ها می شود.
غذای سنتی لهستانی ها خوراک غنی و پرباری است از انواع گوناگونی از گوشتها بویژه گوشت خوک، مرغ و گوساله. سوپها عموماً از موادی چون سبزیجات، آبگوشت،چغندر و دیگر مخلفات تهیه می شود. سبزیجات کاربرد فراوانی در غذاهای لهستانی دارند. ردپای کلم را در بیشتر بشقابهای لهستانی میتوان یافت.
در منوی غذاهای لهستانی انواع مختلفی از کوفته ها و نودلهای را میتوانید بیابید.

زبان لهستانی ها

درباره ی زبان لهستانی باید بدانیم که قریب به سی و هشت میلیون نفر در لهستان و دیگر نقاط اروپا، شمال و جنوب آمریکا، استرالیا، نیوزلند و آفریقای جنوبی به این زبان تکلم می کنند. در واقع باید گفت این زبان هفدهمین جایگاه را در بین زبانهای جهان از نظر تعداد تکلم کننده دارا می باشد.

هرینه زندگی در لهستان

براساس آخرین آمارهایی که در سپتامبر 2019 تهیه شده است، هزینه ی زندگی در لهستان 2.93% پایین تر از ایران می باشد. با این حال، نرخ اجاره بها در این کشور 13.25% بالاتر از آنچه که در ایران هست برآورد شده است.
درباره ی نرخ متوسط حقوق در لهستان برای هر فرد شاغل میتوان گفت که عایدی هر شاغل  چیزی حدود 9005 زلوتی در ماه می باشد. این درحالیست که یک زلوتی لهستان برابر با 10823 ریال ایران است.

معرفی شهر های لهستان

ورشو،پایتخت لهستان:

ورشو معروفترین شهر لهستان است؛اما نه فقط بخاطر اینکه پایتخت این کشور است. بلکه به دلیل جذابیتهای فوق العاده ای که هر بیننده ای را میتواند مسحور خود کند.در این شهر تعداد بیشماری بناهای تاریخی وجود دارند که هر گردشگری را از اطراف دنیا به سوی خود جذب می کنند. قلعه ی سلطنتی ، شهر کهنه ی  تاریخی و پارک حمام های سلطنتی  تنها نمونه هایی از این بناها به شمار می روند.
ورشو همچنین یکی از بهترین شهرها برای خرید کردن،دور همی ها و تشکیل انجمن ها و قدم زدن های طولانی و جذاب شمرده میشود.قدم زدن در میادین و خیابانهای رنگارنگ و طویل و مشجر و آرامی که در جای جای شهر وجود دارند حس خوبی را برای پیاده روی در همه ی رهگذران زنده نگه میدارند.

کراکوف:

یکی از پربازدید ترین شهرهای لهستان شهر زیبای کراکوف است. شهری که  هرلحظه  می تواند گردشگرانش را عاشق دیدنی های سحر انگیزش کند. اگر شما یکی از طرفداران کافه های اسرارآمیز،رستورانهای شلوغ،معماری های باستانی و غنی از هنرهای مدرن و قدیمی و یا موزه های جذاب باشید،کراکوف میواند از بهترین مقاصد توریستی برای شما بشمار آید.وارد این شهر که شدید کارهای زیادی برای انجام دادن دارید.کارهای جذابی که مانع خستگی و کسالت شما حتی برای یک لحظه می شوند. اقامت شما در کراکوف مطمئناض از شهر کهنه شروع می شود. اقامتی که به دنبال خود یک خرید مفصل و دیداری از موزه میدان اصلی زیر زمین را بهمراه دارد.  بعلاوه این شهر یکی از بهترین مکانها برای صرف غذای سنتی لهستان و آگاهی و آشنایی با فرهنگ غنی  این کشور شمرده میشود.

تریسیتی دریایی:

یکی دیگر از دیدنی ترین جاهای کشور لهستان تریسیتی دریایی است. لهستان سرزمینی است که با بهره مندی از خط ساحلی زیبا و طویل در مجاورت دریای بالتیک می تواند گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود جذب کند؛ آنهم با وجود آنهمه سواحل زیبا برای گذران اوقات فراغت و دوران تفریح.
شهرهای سواحل دریایی بالتیک همگی ناحیه ی معروف و خوش آب و هوای تریسیتی را باهم تشکیل می دهند.هر شهر جاذبه ها و پیشنهادهای خاص خود را برای توریستها دارد.مردم اقلیم آرام و ویژه ی آنجا را دوست دارند و از طرفداران هوای تازه و پاک آن نواحی بشمار می آیند.سه شهر ناحیه ی دریایی تریسیتی به همدیگر متصلند و گردشگران می توانند در یکی از شهرها هتل خود را رزرو کرده و  اوقات خود را در دیگر شهرها و مکانهای دیدنی و تفریحی این ناحیه سپری کنند.

زاکوپان:

در انتهای مخالف لهستان گردشگران میتوانند کوهستان عظیم" تاترا " را در نهایت زیبایی و وقار بیابند. زاکوپان معروفترین شهر و ناحیه کوهستانی لهستان است. تقریباً هر لهستانی سالی یکبار برای تجدید حال و هوایش به این دیار سر می زند.

منبع : دادآور نسیم مهر